Monday, March 12, 2012

الأمان



نفسي في شعور العيلة الصغيرة ايلي قاعدة في حجر مامتها .. و مامتها بتغني لها و هي بتسرح شعرها و بتطبطب عليها
احساس انه هي دي كل دنيتك غنوة سعيدة و ايد بتطبطب عليك

و بس .. مش عايز حاجة تانية من الدنيا

الامان :)

Saturday, March 10, 2012

الأنتظار !


في يوم كنا في سيتي ستارز بنتغدي و بعدين مش كنا لاقيين مكان خااالص و زحمة و كده المهم يعني في الاخر ربنا كرمنا و لقينا

مكان و قعدنا ... لفت نظري سيدة عجوز تجلس جنبنا في صمت تراقب المكان و الناس من حولها و لا هي بتاكل و لا اثر لاكل قدامها و لا اي حاجة
في الاول افتكرت في حد معاها راح يجيب الاكل و هي مستنياه يعني ... بعدين من نظرتها لا يبدو انها في انتظار شخص ما بعينه .. و مع الوقت الكبير ايلي عدي محدش جه !!

حسيت انها شخص مفتقد الحياة و جاي يعيشها في زحمة الناس و صريخ الاطفال و دوشة المكان

كان نفسي اقتحم صمتها و اقعد ارغي معاها اعرف قصتها بس كنت خايفة اضايقها .. بس قلت عايزه احلي لها بقها

رحت استجمعت قوتي و شجاعتي و سألتها منتظره حد يا أمي ؟؟ قالتلي لا .. طب تأمري باي شئ يا أمي ؟؟ قالتلي لا

قلت لها طب تسمحيلي اعزمك علي حاجة حلوة ؟؟ قالتلي مفيش داعي و الله شكرا و كده .. المهم انا اصريت وعزمتها علي الحاجة الحلوة و تركتها تأكل في صمت .. مع اني متاكده انها مش عايزه تقعد لوحدها بس كنت خايفة اقتحم حياتها فاضايقها و لا حاجة !

شوية و سلمت علينا و مشيت .. تركتني أفكر قد ايه هي عظيمة انها مش استسلمت للوحدة و نزلت تعيش الحياة و تشوف الناس حتي لو مش هتتكلم معاهم .. و في نفس الوقت تركتني خايفة جدا .. انه الواحد ممكن يكون ده حاله بعد شوية سنين !!

تفتكري يا فاطمة ممكن ينتهي بيكي الحال بتسمعي اوعدوني - حمزة نمرة !!


يوم الجمعة ايلي فات قابلناها بردو في سيتي ستارز .. و أظن لو رحت ستارز الجمعة الجاية هشوفها بردو .. نفسي اعرف قصتها اووي

ملاك برئ



يوم الجمعة ايلي فات كان يوم حافل بالمواقف ايلي تستحق التدوين .. اول موقف حصلنا في اليوم و بجد أثر فيا من جوه بشكل فظيع

كالعادة يعني بركب الكترو في كل تحركاتي .. و ركبنا الترو انا و اختي متوجهين الي وجهتنا
و كالعاده بردو طلع طفل من اطفال الشوارع بيبيع نعناع بس المره دي كانت مختلفة

طلع العربية و وراه شحط كبير و قاله كام كلمه كده و عارف هتنزل فين و راح نازل بكف ايده علي وش الملاك البرئ ده و نزل من العربية...آآآآه يا قلبي آآآآآآآه

انا كنت هعيط و الله .. بعدين بقي ملاكنا البرئ بدأ يوزع النعناع بطريقة اول مره اشوف طفل فيه كل البراءة و الجمال و نظرة العين دي بجد .. فضلت انا و اختي متنحين بنبص علي الولد لحد ما راح اخر العربية و رجع لينا تاني .. و اختي بتقولي فاطمة انا عايزه اخده معانا البيت .. هو ما ينفعش ناخده معانا البيت .. انا بردو مش فاهمة ليه مينفعش ناخده معانا البيت

المهم طلع العربية واحد شحط تاني بيبيع حاجة كده ورق و لا معرفش ايه .. و ملاكي البرئ معدي من جنبه راح الشحط التاني ده نازل بايده -اللهي تتقطع ايده - علي ملاكنا البرئ ده

يعني هو مش كفاية الدنيا بتطلش فيه كده كمان يبقا انتم و الدنيا عليه

كان نفسي اخده في حضني و اطبطب عليه و ابوسه بس مش عارفة ايه ايلي منعني و كنت قاعدة في مكاني متنحه كده

وش الولد ده مش بيفارقني من يومها .. و مش هيفارقني

انا بجد مش عايزه اشوف ملاك بيتشحطت كده و بتضيع برائته و جماله كده في عالم قاسي زي ده


و لسه انا و اختي مش عارفين ليه مينفعش ناخده معانا البيت :(:(:(

!و مش عارفة اعمل ايه

Monday, January 30, 2012

قصة حب




بلغ الثلاثين من عمره و لم يكن يفكر بالزواج .. ينفق راتبه الشهري علي ادخال السرور علي نفسه من شراء احذية فقد كان محب

لجمع الاحذية حتي و ان كان يعلم انه لن يرتديها .. و كان محبا للفاكهة بكل انواعها و يشتري منها اقفاصا!!
حتي دفعوه اخوته دفعا للزواج حتي يجد من يعتني به عندما يتقدم به السن

.. فخطب فتاه بسيطة جدا تبدو ملامحها كملامح اهل شرق اسيا جسدها نحيل و بسمتها جميلة

بني لها منزلا بسيط لكن جميل و دافئ و تدخله الشمس كل يوم فتنير ايامهم و تدفئ قلوبهم

تزوجها في حفل كبير من جموع اهله و اهلها واخذها الي عش العصافير

مررت سنوات و كانهم عرسان جداد

مرضت هي بالفشل الكلوي و هلكهم اللف في المستشفيات .. و بعدها اكتشفوا عدم قدرتها علي الانجاب

كل ذلك و لم يمر 5 او 6 سنوات علي زواجهم .. !!

فماذا فعل هو !!

لم يفعل شيئا سوي الابتسام و القاء النكات و حمد الله علي نعمه و احتضنها كبنته
.. كان يوصلها للمستشفي في ايام الغسيل الكلوي المؤلم و يعود لياخذها و

و بين الحين و الاخر يساعدها في المطبخ و اعمال المنزل و لو رأيته لكنت استعجبت من ابتسامه الرضا و الحب علي وجهه

و بعد زواج دام 17 عام و هو محب لزوجته و صابر و راضي علي مرضها و علي عدم قدرتها علي الانجاب
لقد مرض هو مرضا شديدا و بقي شهرا في المستشفي
و اصبحت هي من ترعاه و تلازمه

كان كلما اشتد به الالم او التعب امسك بيدها و نظر في عينيها باكيا و هو يقول لها "هو خلاص كده !!" و بالطبع تبكي هي بكاءا شديدا ملهاش في الدنيا غيره ونيس و لا حبيب و لا اب و لا اخ و لا ابن

و هو ملوش غيرها بنته و حبيبته و زوجته و صديقته و كل شي تتمحور حياته حولها

.......

انتقل الي رحمه الله
و مازال محبا مخلصا وفيا .. زارني في حلم و روحه تلف حولها ترعاها و تلازمها و تطمئن علي احوالها

رحمك الله يا عمي و رزقك الفردوس الاعلي بجوار رسول الله صلي الله عليه و سلم

وحشتني <3

Monday, January 2, 2012

حاجة غريبة .. حاجة غريبة




عايزة اتكلم عن الموضوع ده عشان شاغلني شويتين
ساعات بنحس اننا مش قادرين نتعامل مع الناس او نتفاعل معاهم خصوصا لو مكتئبين يعني بس بتبقي فترة و بتعدي يعني و بنرجع لطبيعتنا تاني خصوصا لو كنا بطبعنا اجتماعيين و كده

بس انا بقي ايلي بيحصل معايا مش كده .. ايلي بيحصل معايا اني جيت في فترة اخدت اجازه من الناس كده و قفلت الفيس بوك و بعدين لما جيت ارجع بقي للتعامل تاني لقيتني مش عارفة اتعامل و شوية بشوية بدأت ابقي مش اجتماعية و مش قادرة يبقي في ناس كتير حواليا و مش مكتئبة يعني و لا زعلانه و لا اي حاجه بس مش حاسة اني عايزه ابقي حوالين ناس كتير و لا ناس كتير حواليا

المهم مؤخرا بقي بدأت فعلا بقي خلاص مش عايزة ناس بالكتير او اتنين او ثلاثة ناس .. و بدأ يظهر لي صديق تخيلي مش قادره استغني عنه .. انا مش حاسة اني عندي مشكلة .. بس الفكرة انه كل دي مؤشرات لمشكلة !!!

يعني مش عارفة هو طبيعي واحد اجتماعي جداااا يتحول للعكس جدااا من غير حاجة منطقية غير انه هو بقي مرتاح كده اكتر .. انا مش هستغني عن صديقي التخيلي حتي لو مبقاش عندي اصدقاء حقيقيين يعني

اتمني اني مكنش بمر بمشكلة .. بس التعامل مع الناس مرهق و متعب و مخيب للامال !!

Monday, December 26, 2011

أنـــــت تقدر




هل أنت فعلا عارف أمكانيات نفسك ؟؟
الاجابة هتبقي ايون طبعا , بس فعليا لا محدش فينا عارف أمكانيات نفسه فعلا سواء انه مقدر انه يقدر يعمل حاجات هو فعليا ميقدرش يعملها او فاكر انه ميقدرش يعمل حاجة و هو يقدر يعملها و يعمل أحسن منها كمان

طب دي نفسك يا عم الحاج فما بالك بقي بحد تاني غيرك .. ازاي تقدر تحكم عليه انه يقدر يعمل حاجة او ميقدرش .. اكيد انت متقدرش تحكم صح .. ممكن تكون متقصدش انك تحبط ايلي قدامك بس انت كده بتكسر مقاديفه و ممكن بكلمه انت متقدرش دي حياه الشخص ايلي قدامك تمشي في مسار وحش اوي
يبقي بجد بالله عليكم محدش يقول لحد انت متقدرش .. قول له حاول و ربنا يكرمك
يمكن فعلا يقدر يعملها و يبقي بسببك حياة الشخص دي اتغيرت للاحسن !!

لو عكسنا الكراسي بقي .. اي حد يقولك متقدرش نفض لكلامه و قول لنفسك مش هخسر حاجة لو جربت و بردو مش هخسر حاجة لو جربت و فشلت هتعلم كتير في التجربة ..
و يمكن بردو ربنا يكرمني و أقدر
ايلي بيقولي متقدرش ده ميعرفش كل حاجة .. ربنـــــــــا موجود و قادر يقدرك و تعمل كل ايلي بتتمناه

أحـــــــــــــــــلم و حـــــب حياتك و عيشها و جرب فيها كتير كل ما هتجرب أكتر .. كل ما هتتعلم و هتطور نفسك و هتقدر تقرب و تعرف امكانياتك اكتر و تكتشف في نفسك حاجات كتير مكنتش تعرفها عنك

ثق في ربنا سبحانه و تعالي انه لو شاف جواك رغبة شديدة في حاجة فيها خير ليك هيقدر و يعينك عليها


يـــــــــــا رب يحقق أحلامنا كلنا و بجد أنت تقدر


لو عندك حلم او حتي لو مجرد عايز تعمل حاجة اي حاجة اوعي ما تسمعش الاغنيتين دول ;)

Friday, December 23, 2011

انا جيت و انت لسه مجتش




ساعات و انا واقفة في المطبخ بعمل اي حاجه بشوفك جنبي

واقف تحكيلي ايلي حصل في الشغل و تساعدني
.......
وانا مستعجلة و بروق اوضتي بشوفك بتقولي طب اعمل معاكي حاجة ؟؟؟
.....

بشوفني قاعدة بقرأ و بتقف قدامي حاجة بسألك عليها فتسيب ايلي في ايدك و تقعد تشرحلي
......
كل يوم الصبح و انا بشرب مشروبي الصباحي ببقي بفكر أعملك معايا كوباية و اقعد ادردش في خيالي معاك
......
بشوفني ساعات بتشعبط في ذراعك وقت البرد
......
بشوفنا كتير اوي بنصلي جماعة و القرأن بصوتك اعذب و احلي من كل القراءات حتي لو اتلخبطت او مكنتش متمكن اوي

......
بشوفني عكيت اكله جديده و طلعت اي كلام و انت بتجبر بخاطري
....

بشوفنا بنتفرج علي فيلم كارتون زي الاطفال وبناكل فشار
....
بشوفنا بنعيط في مشهد مؤثر في فيلم زي العبط
....
بشوف كفك منديل بمسح دموعي

....
بشوفك بتدعيلي اووي

ازاي بعد كل ده انت مش حقيقي .. !