Wednesday, July 10, 2013

صلاة الجماعة


بسم الله و الصلاة و السلام علي رسول الله 
 رمضان كريم يا حلوين :) 

و بالمناسبة دي انا كنت عايزة أكتب البوست ده من زمان بس كل شوية أنسي و كويس إني افتكرت انهاردة 

دائما و ابدا عقلي بيسأل علي الحكمة من الأشياء .. خصوصا الحكمة من السنن النبوية
  و كنت بكتشف الحكمة من اي حاجة لما أداوم عليها فترة و بعدين انقطع لاي سبب فأبدأ استشعر  بإني مفتقدة أثارها في القلب و في 
الحياة

مكنتش فاهمة الحكمة من صلاة الجماعة اوي و مكنتش بردو فاهمة هي ليه ثوابها كبير اوي كده 

بس بعد مداومة عليها فترة و تدبر في شوية  مواقف كده حكهالي أصدقاء عن صلاة الجماعة 

أكتشفت انها جزء خطير جدا و مهم في المجتمع 

يعني مثلا لما كنا بنصلي جماعة انا و مجموعة من صديقاتي مكنش ممكن حد فينا يكسل و لا ينسي و لا اي شئ 
 فالصلاة في جماعة بتشد من ازر الضعيف و متسيبوش فريسة لنفسه او للشيطان  

و كمان كانت سبحان الله بتؤلف بين قلوبنا بشكل خلانا أكتر حاجة نشتاق لها هي الصلاة في جماعة بعد ما تفرقنا 

كنا بعد ما بنصلي بحس اني عايزة أخد صبحاتي كلهم بالحضن كده بحب :)) 

و كمان كنت بحس  انه في بركة في حاجات كتير بقي .. الوقت و الأكل و الصحة 

لو صلاة الجماعة  بتشد الأزر و تؤلف بين القلوب و تجيب البركة ده غير الثواب  يبقي اللي يضيعها خسران كتير 

صلوا جماعة حتي لو نساء في البيت اتجمعوا و صلوا جماعة و استشعروا جمال صلاة الجماعة 

ربنا يصلح حالنا و حالكم يا رب و ينفع بينا و بيكم و يتقبل منا و منكم صالح الأعمال 

رمضان كريم 
:)
  

0 comments: