Monday, April 8, 2013

زراعة الأفكار !



السلام عليكم و رحمة الله و بركاته 
كيف الحال و الأحوال ؟ و الأفندي و العيال ؟

لووووول القافية حكمت بس 
:D:D:D

أم هند بقي 

بقالي فترة انا مزاجي متعكر و حالتي النفسية مش قد كده
خصوصا لما بصحي الصبح مش بكون نشيطة و متفائلة كده كعادتي !

جيت في يوم بقي بليل قبل ما انام بقي قعدت أقول لنفسي كلام حلو 
زي : عارفة يا فاطمة إنتي تستحقي حاجات حلوة كتير بس محتاجة تشتغلي شوية كمان بس علي كذا و كذا و كذا 

تستحقي تبقي مبسوطة و المفروض تبقي مبسوطة شايفة عندك نعم كتير جميلة إزاي 

و نمت و انا بردد كلمة إنتي تستحقي كل أحلامك و امنياتك و تبقي مبسوطة 

و انا بتقلب بليل لقيت نفسي بردد نفس الكلام في عقلي 


صحيت الصبح بقي مبسوطة و متفائلة و عندي نشاط و طاقة عجيبة متعرفش جت منين !! 

إفتكرت بقي إني زرعت أفكار حلوة و طول الليل عقلي عمال يعيد و يزيد فيها و بدأ يتعامل معاها علي إنها حقائق خلاص !

الموضوع ده أول مرة عملته من كام سنة كده و إكتشفت انك ممكن تبدأ تزرع فكرة معينة في دماغ و عقلك بيستجيب بس عايز منك مداومة بقي 

عقلنا ده مشكلة كبيرة اوي يا جدع ممكن تضحك عليه و ممكن يضحك عليك و طول الوقت بقي عايشيين في دور توم و جيري 


المهم : 

إزرعوا أفكار حلوة و مبهجة في عقولكم كل يوم قبل ما تناموا .. تخيلوا الجنة و هتعملوا فيها ايه و هتقابلوا فيها مين 
 تخيلوا ضحكة طفل جميلة ملهاش مثيل 
تخيلوا فضاء أخضر واسع و أطفال بتجري و بلالين و ألوان و صوت ضحكات طفولية جميلة 

أكتبوا علي جدران عقلكم  كلام جميل : رحمة .. حب .. جمال .. ضحك .. رضا 

و أقروا الكلام ده  قبل ما تناموا 

أحلموا بتغيير الكون و حققوه قبل ما تناموا 

عقلكم هيزرع الأفكار دي و هيساعدكم تحققوها 

و قبل كل ده استعينوا بالجبار و قولوا يــــــــــــــــــــــــــــا رب 

:))) 

و ممكن كمان تعملوا زي البنوتة دي لو معندكوش مانع حد يقول عليكم مجانين

:D:D

0 comments: