Wednesday, August 1, 2012

ماء زمزم !



ماء زمزم !! 

في خلال السنة ايلي فاتت كنت مشتاقة اني اعمل عمرة جدا جدا جدا و كان نفسي في ماء زمزم بشكل مش ممكن قعدت اسأل محدش رايح عمرة يجيبلي معاه ماء زمزم !! 

لحد ما قابلت زميلة في الكلية في يوم  مامتها رجعت من عمرة قريبا و بالصدفة البحتة معاها زجاجة ماء زمزم و اديتني  بق واحد و في اخر اليوم اديتني حوالي نص الازازة ايلي كانت معاها :) 
 اللــــــــــــه كنت فرحانة اوي انه ربنا بعتلي ماء زمزم ايلي كان نفسي فيه و كمان من غير ما اطلبه مخصوص من حد  

لما خلصت ماء زمزم بقي انا زعلت اوووي و كان نفسي تاني في ماء زمزم 

معداش اسبوع و واحدة صديقة أمي  رجعت من العمرة و جابت لنا جركن ماءزمزم صغنون 
اللــــــــــــه عليك يا اكرم الاكرمين .. يا حبيبي يا الله 

و تخلص ماء زمزم و أكون في هذه اللحظات بمر بحالة و تجربة صعبة و حالتي النفسية مدمرة تقريبا 

و أكون بكلم خالي علي التليفون و يقولي علي فكرة ياسمين مجاهد هتعمل عمرة و تعدي علي مصر تقعد أسبوعين كده 

لحد دلوقتي الموضوع بالنسبة ليا عادي يعني !! 

لحد ما جه اليوم ايلي هروح اخدها من بيتها هنا في مصر عشان تقضي اليوم معانا و مع العائلة و كده 

لما رحت اجيبها قالتلي انا جبتلكم هدية ماء زمزم و تمر ... انا كنت هعيط من الفرحة اصلا ..  يا رب انت عالم بحالي و غني عني و عن سؤالي دائما و ابدااااا

و في الطريق الي بيتنا بقي قعدت اتكلم معاها عن المقالات ايلي بتكتبها و الحلقات ايلي بتديها و اندمجنا اوي اوي  و حسيت انه احنا حاسين ببعض اوي 

و بعد ما روحنا و قعدنا مع العائلة و روحوا و هي قررت تبيت عندنا في اليوم ده قعدت انا و هي ندردش كده شوية 
و اكتشفت انه رحلة العمرة دي مكنتش محسوبة و لا متخطط لها دي جت لها كده بترتيب ربنا 

ساعتها حسيت انه ربنا جابهالي مخصوص من امريكا عشان ماء زمزم و عشان انا كنت محتاجة حد نتكلم كده مع بعض و نحل مشكلتي حتي من غير ما نتكلم عن المشكلة !! 

يبقي ربنا أكيد بيحبني اوي 

الحمد لله .. الحمد لله .. الحمد لله 


كل واحد أكيد عدي عليه  مواقف حس بيها انه ربنا جنبه و سانده و بيطمنه و يطبطب عليه 
كل ما يحصلك موقف من دول أكتبه .. عشان لما تضيق الدنيا بيك او تحس انك بعدت عن الطريق ترجع تقراهم و يذوب قلبك لما تشوف ربنا بيحبك ازاي 

...

 و حاجة كمان ممكن تكون المواقف دي بتحصلك طول الوقت بس انت ايلي مش واخد بالك او مركز .. حاول تركز شوية هتلاقي حب ربنا ليك موجود طول الوقت و في كل لحظة بس انت ايلي مش واخد بالك 

 ربنا ينور بصيرتنا جميعا و يرشدنا للطريق الصح دائما 

0 comments: